De gast: Jens van der Weele
Communicatieadviseur en taalstrateeg Jens van der Weele gebruikt storytelling, narratief en transitietaal om duurzame gedragsverandering teweeg te brengen. Hoe zorg je ervoor dat jouw woorden ‘plakkracht’ hebben?
Overige informatie:
- Bezoek de website van Jens van der Weele
- Wat is een narratief?
“Om maatschappelijke transities te versnellen hebben we nieuwe verhalen nodig. Dit zijn narratieven. Effectieve boodschappen die mensen begrijpen, hun waarden en gevoelens aanspreken, en tot actie aanzetten. Maak een verhaal dat mensen anders laat kijken naar jouw vraagstuk!”
- Raam van Overton: Welke ideeën zijn denkbaar, welke zijn acceptabel en wat is beleid? Deze ideeën vallen binnen het Raam van Overton, het spectrum van gedachtegoed dat het grote publiek accepteert. Buiten het raam staan de ideeën die ondenkbaar zijn, zoals radicale boodschappen.
Wil je nog meer weten over het Raam van Overton? Lees dit artikel uit de Correspondent: ‘Wie de wereld wil veranderen moet onredelijk, onrealistisch en onuitstaanbaar zijn’.
- Bezoek de website van De Nieuwe Wending, het communicatiebureau waar Jens gewerkt heeft van 2019-2022, dat gedragskennis met communicatie combineert.