Blog

Shownotes bij #1.8 Publieke communicatie - Maak eens een luisterplan

 

 

De gast: Harrie van Rooij

Harrie van Rooij is strategisch adviseur bij de Rijksoverheid/de Belastingdienst op het gebied van corporate communicatie. Daarnaast is hij onderzoeker en trainer en sinds kort ook gepromoveerd. In zijn proefschrift ‘Luisteren naar ruis’ gaat ver het belang van luisteren bij spanningen binnen organisaties. Hij maakt duidelijk dat in de communicatiewereld problemen vaak worden toegedekt in plaats van opgelost.

Overige informatie:

  • Bezoek de website van Harrie van Rooij voor meer informatie
  • Download het proefschrift
  • Samenvatting van 10 minuten van het proefschrift op Adformatie: ‘In tijden van spanning is er communicatie met een open einde nodig
  • 3 stappen van het luisterplan:
    • Ontmoeten. Ontmoet de mensen waar het over gaat. Een ontmoeting is de eerste stap van echt luisteren.
    • Onderzoeken. Zeker als er moeilijke problemen zijn, dan moet je elkaar proberen te begrijpen. Waar kijken we verschillend naar, waar zitten de gemeenschappelijke waarden? Dan kom je dichter bij elkaar. Kan interpersoonlijk, maar ook tussen overheid en burger.
    • Opvolging. Er moet ook daadwerkelijk iets gebeuren. Als je er niets mee doet, is het een recept voor teleurstelling. Ook als je niet alles mooier kunt maken dan het is, dan alsnog moet je uitleggen waarom niet.